Innoveren in tijden van Corona? Harry Broers van Gotcha doet zijn verhaal.

BAM! Een donderslag bij heldere hemel. We hadden net carnaval achter de rug. Alle seinen stonden op groen. 2020 zou een top jaar worden. Er stonden mooie opdrachten in de agenda. Een mooie mix van evenementen en (trouw)feesten. En daar was de persconferentie! Binnen 2 dagen was de hele agenda leeg. Dit waren reserveringen waar veel tijd in zat. Wij leveren als Gotcha maatwerk. En dus besteden we veel tijd aan klantgesprekken en offertes. De hele toekomst van ons bedrijf stond meteen op losse schroeven. En dat terwijl we 2 jaar gelden nog ons 25 jarig jubileum groots hadden gevierd en we nog nooit 1 verliesjaar noteerde in ons hele bestaan.

Harry Broers GotchaEven waren we finaal de weg kwijt. Op kantoor handelde Coen alle klantvragen af, en ik ging in gesprek met de bank, verzekeraars, accountant, en leveranciers. De eerste 3 weken was het damage controle. Dan komen de eerste regelingen vanuit de regering en ga je schakelen. Gelukkig zijn we een compact bedrijf. Totaal 18 man personeel waarvan er 6 FTE. Allemaal ‘strijders’. We zijn in de evenementenwereld wel wat gewend zeg maar.

Mijn netwerk is ‘goud’ gebleken. Business Open, BNI, NAC, BCB, BC Princenbosch, Bavelse Ondernemers club, BCM, vanuit alle kanten werd er meegedacht. Er werden linkjes gelegd en al snel kwamen er vragen waar we op in konden spelen. Van personeel tijdelijk uithuren tot vragen over LIVEstreaming.

Dat laatste deden we al 12 jaar maar was slechts een service onderdeel ons bedrijf. Het viel onder onze bedrijfsactiviteit; MULTIMEDIA, de videodiensten. En net daar lag nu een kans! Als ondernemer moet je kansen pakken. Terwijl onze jongens van de uitvoering alternatief werk aan het doen waren gingen we op kantoor ons volledig focussen op LIVEstreaming. Daar was behoefte, gemeentes moesten openbaar blijven vergaderen, clubs willen contact houden met hun leden en supporters, bedrijven willen contact houden met hun klanten, scholen met hun studenten. En zo hebben we ons hele netwerk aangezet met zoekvragen, zijn we gaan bellen en mailen en gaan communiceren via social media. We hebben toen de website www.streamboys.nl gelanceerd.

Al snel kwamen de eerste opdrachten binnen. Gemeente vergaderingen, Diploma uitreikingen, NAC TV, BCB live tappas event, webinars, talkshow, proms concert, groepspresentaties, allemaal digitaal!

Na een aantal maanden groeide het werk. Soms met een eenvoudige vraag over MS-TEAM en ZOOM. Soms over complete talkshows en digitale congressen. Dus we moesten investeren. Veel investeren! Extra camera’s, schakelmateriaal, meer streaming capaciteit, studio verlichting, studio microfoons. Parallel groeide de vraag naar audiovisuele verkoop. Gemeentes en bedrijven zagen ook dat dit wel eens langer zou kunnen gaan duren en hadden vragen over digitaal vergaderen en streamen.

Er werden dubbelde shifts gedraaid. Op kantoor was het kantoor + uitvoering geworden. En terwijl het uitvoerende personeel nog steeds extern werkte, hielpen ze ook bij de livestreams producties. Na 4 maanden konden we ons personeel weer terug halen naar het bedrijf en hebben we onze dienstverlening verlegd van fysieke evenementen en presentaties naar ONLINE. Van analoog naar digitaal zou je kunnen zeggen.

Je komt erachter dat ondernemen een tweede natuur is. Zitten wachten op subsidies en regelingen zit niet in het bloed. Je wil op eigen benen staan. De overheidssteun heeft ons als bedrijf geholpen, dus we hebben er wel gebruik van moeten maken. Financieel gezien hebben wij altijd voornamelijk ondernomen met eigen geld. De bekende uitspraak van mijn vader: je kunt geen kwartje uitgeven als je een dubbeltje hebt. Dat advies zou ik ook nu door willen geven. Het klopt dat je dan misschien niet altijd zo hard kunt groeien. Voordeel is dan wel dat je bedrijf financieel veel meer solide is.

Persoonlijk zijn er vele denkmomenten geweest. Die gedachte schieten alle kanten op. En voor degene die mij volgen op Social media hebben dat meegekregen. Ondernemen zonder een duidelijk richting te hebben is moeilijk. Wat doe je met het personeel? Hoe anticipeer je op de continue veranderende spelregels. Zijn alle investeringen over een half jaar overbodig? Ik denk van niet. Online zal straks een aanvulling zijn op alle fronten. Dan kun je er maar beter klaar voor zijn!

<< Terug naar overzicht